Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 26 maj, 2010

Design och Mode

Jag är inte särdeles modeintresserad.. näe, det kan jag med bästa vilja i världen inte påstå. Bekvämt och praktiskt.. gärna snyggt, men sällan utifrån vad som är vare sig hett, trendigt eller inne. Nog kan jag kika lite och tycka en hel del men alltsom oftast är prisklassen på dessa trendiga pryttlar därefter.. och inte alls i nivå med min budget.

Nåväl.. annat är det med design och inredning. Den behöver inte vara dyr, inte het eller inne. Den kan bara vara.. Ja, bara vara. Personlig, egen, kreativ. Många drömmar lever i mig och jag arbetar med att uppfylla dem lite i taget. Hämtar inspiration från ställen där jag mår bra.. det kan vara hos andra människor, ute i naturen eller genom filmer och böcker. Nu för någon vecka sedan släpade jag hem ytterligare två oerhört vackra, krokiga och långa grenar som ska putsas upp och hängas från altantaket. Varför..? Det kanske ni får se sen då det är klart 🙂

Jag är medlem i Iittalas kundklubb. Iittala står för finsk kvalitet och vem minns väl inte de ”bubbliga” iittalaglasen eller ljusstakarna från barndomen. Vi hade de där ljusstakarna i glas i olika storlekar. Klarglas och med x antal ”ringar”, beroende av hur hög den var. I lilla samhället Örsundsbro.. mellan Enköping och Uppsala, råkar det finnas ett Iittala outlet. Där har även andra inredningsbutiker samlat sig på senare år. Ett givet mekka för inrednings och designälskande människor som jag själv alltså. Här säljs både första och andrasortering. Iittala naturligtvis, men också Hackman, Arabia, Kosta Boda, Rörstrand, Gustavsberg.. och så vidare. Glas, porslin, stengods.. bestick, kastruller, stekpannor, dukar, servetter och diverse allsköns pryttlar. Arabia säljer sin Muminserie där. Underbara är de.

Nåväl.. ikväll var det Design och Modekväll för speciellt inbjudna medlemmar. Jag blev jätteglad då jag och dottern fick bekräftat att vi var välkomna. Det var först till kvarn som gällde. Vid ankomst fick vi ett varsitt glas cider, lite tilltugg och en så kallad goodiebag. Alltså en liten påse med fjäskpresenter. Funkar utmärkt på mig..! I påsen fanns också ett silkespapper.. som var till för att slå in glaset i, för det fick man ta med sig hem. Iittalas Essence glas.. Wow..  Mycket trevligt. Efter modevisningen, som var charmig men lite för lång i min smak.. öppnade butikerna som kvällen till ära hade extra erbjudanden. Just Iittalas butik hade 30% på en hel del trevliga saker. Vi köpte en muminmugg med sommarens motiv. Köpte också lite blomster.. eftersom en handelsträdgård fanns på plats och också ställde ut sina fantastiska blommor till utmärkta priser just ikväll. Så superglad jag är över gåvorna.. och hela kvällen. I morgon ska här planteras i blomlådor minsann..

Igår var vi iväg hela dagen mer eller mindre.. först hos dotterns gamla lärare från grundskolan. Vi håller kontakten.. och läraren är hemma som barnledig för närvarande. Vi hälsade på i den lilla familjens fantastiska lägenhet i Solna.. i den gamla filmstaden där. Som en liten stad i staden, kan man säga. Hon berättade att det är just där som alla gamla svenska pilsnerfilmer spelats in. Svensk Films kontor ligger självklart också där.. Bara att köra in i den lilla ”stadsdelen”.. genom en portal där det står Filmstaden var lite coolt.. en inhägnad oas mitt i storstadens brus.

Vi hann nita till på ICA och stödköpa lite varor till kvällens evenemang och direkt hem å laga mat. Vi skulle se film hos våra underbara vänner och hade lovat bjuda på maten. Vi brukar turas om att vara hos varandra, men allergier och annat strular till det lite såhär års. Vi bor dock på gångavstånd så det är inget problem alls. Efter att ha tillagat en mycket smaskig kycklinggryta med röd curry, bambuskott och blomkål.. traskade vi glatt över till vännerna, högtidligt bärandes på grytan. Maten smakade smaskens.. riset var så gott som klart, salladen likaså.. Filmen (Will Hunting) var suverän och sällskapet lika trevligt som alltid. En del vänner.. är som den familj man väljer själv.

Read Full Post »